Az üveg története jóval idősebb, mint az emberiség története. Mégis a természet eme csodálatos ajándékát az ember kezdte használni, ő tette közhasználati eszközzé. Az üvegkészítés a társadalomba élő ember vívmánya. Nem tudjuk pontosan, melyik ókori kelet civilizációja: Mezopotámia, KisÁzsia vagy Egyiptom lakói találták fel az üveget. Annyi bizonyos, hogy ie. 3000-2500 körül a Nílus partvidékén több üvegkészítő technika is ismert volt. Ezzel a technikával: tartókat, tálakat, szépítkezéshez tégelyeket, emberi és állati figurákat, valamint ékszereket készítettek. Ezen üvegművészet a görög és római közvetítéssel került közép Európába, majd „világkereskedelem” útvonalain a föld összes országába. Ebből az időből találtak jelentős görög, dél tiroli, kínai leleteket is.
Mivel az üvegkészítés nagy becsben tartott mesterségnek számított, és csak kevesen ismerték a technológiát, bátran kijelenthetjük, hogy az üveg és annak készítése a kultúra egyik fokmérője. A magyar üvegipar értékes hagyományokkal és kiváló szakember gárdával rendelkezik. Magyarországon az üveggyártás az államalapítás, XI. sz. utáni időkre vezethető vissza. A magyar üvegművesség elsősorban német hagyományokra épült a XII. században a földesúri hutákban – az üvegolvasztó műhely megnevezése – már díszesebb használati, háztartási üvegműveket állítottak elő. Kristály és díszmű üveggyártásnál a kristályüvegek nagyobbrészt egyedi jellegű, kissorozatú, lényegében kézi megmunkálású termékek, minimum 24% /Pbo/ ólomoxidot tartalmazó ólomkristályok és 10% feletti káliumoxidot tartalmazó kristályüvegek.
II. Rákóczi Ferenc fejedelem 1708-ban Parád környéken állítatta fel az első üveghutát, a mai üveggyár elődjét. 1846-ban az iparmű-kiállításon a gyár díjat nyert. A másik üveggyár Ajkán létesült, a cég elődjét 1878-ban a pápai kereskedőcsaládból származó Neumann Bernát alapította. Ma már az Ajka Kristály a termelés minősége által a világban is elismert luxus ólomkristály termékek és díszmű üvegek gyártója.
A híres gyár tövében ajkához csatolt Bakonygyepesen kezdtem el üvegcsiszolói kisvállalkozásomat. Mára már a nagy manufaktúrák mellett jelentősen kialakultak, olyan mikró vállalkozások, melyek a hazai és nagyobb részt cseh, szlovák, olasz gyárak üvegtermékeit dolgozzák fel. Csiszolják, díszítik saját és egyedi tervezésű mintáikkal. Ezek a kis műhelyek jelentősen betörtek a hazai és a külföldi piacokra, rugalmasságuk által, mert 1-2 darabos megrendeléseket is időben készítenek el a vevők igénye szerint.
A DIAMANT CRYSTAL GLASS HUNGARY is egy ilyen egyszemélyes mikró vállalkozás, amit én Antal Ferencné, Judit alapítottam. Az üveg szeretete 1972-ben alakult ki, miután a Herendi Porcelángyár festészetét felváltottam az üveg csillogásával és magánszemélyként szakvizsgát tettem az üvegcsiszolásból. Szeretem ezt a szakmát, annak ellenére, hogy NEHÉZ Fizikai munka, JÓ látást, NAGY koncentrációt igényel. Mindezeket ellensúlyozza az, hogy a saját kézzel készített, a fantáziám által kialakított és az általam kiválasztott formákra csiszolom a díszítő motívumokat, mellyel az emberek igényét finomabb ízlését alakíthatom. Termékeim valóban kis darabszámban készülnek vázák különböző méretekben, Tálak kisebb-nagyobb: torta, gyümölcsös, süteményes, kompótos garnitúra, de szólóban: kancsók, kiöntők, palackok: Vizes, Likőr, Boros, Whisky, szervízárú: talpas kelyhek és poharak további asztali kiegészítők: hamutartók, gyertyatartók, bonbonierek... Vannak olyan vevőim, akiknek személyre szabottan, csak az Ő részükre különleges mintával csiszolt termékek, készülnek. Ezek a kristály termékek, a kisszéria által, óriási értéket képviselnek. Persze ezek mellett az értékesítő boltok részére is kis szériás árút egyedi mintával készítek, pl: HAAS és CZJZEK Üveg és Porcelán szaküzlet, VIP MULTI HUNGARY – Magyar Kézművesek termékeit forgalmazó exkluzív üzlet.
Mintáim nem csak hagyományosak. A klasszikus motívumok mellett a trendibb modern, fiatalosabb, letisztultabb, újhullámos dekorációval is nagyon igényesen készülnek.
Az üveg Ősi Kultúra, érték. A szervízárú: kelyhek /száras,talpas/ a poharak szépítik a terített asztalt a dísztárgyakkal eleganciát varázsolunk otthonunkba, melyek életünk hozzátartozói. Ma már nem csak az egyedi Japán exportomra vagyok büszke, mely egyetlen fogadásra készült, 1500 fő részére, hanem arra is, hogy termékeim a világ minden tájára eljutottak, a Magyarországot, megismerni vágyó és itt élő embereknek köszönhetően.
Jelenleg a férjem Antal Ferenc viszi tovább a vállalkozást, szintén nagy energiával, odafigyeléssel.
A raktárról a gyártásra előkészített terméket, kicsomagolás után, tervezésre előkészítem. A kiválasztott üvegre a formájához illő mintát tervezek. A dísztárgyaknál lehetőleg mindig más és más dekoráció kerül a tárgyra.
Miután kiválasztottam a hozzá alkalmas szerszámot, kezdődhet a minta felrajzolása kézzel. Ilyenkor tudom meg azt, hogy a minta hányszor ismétlődik a formán és hol alakulnak ki a metsző pontok. Ezeket jelölő tollal annyiszor húzom le függőlegesen és rajzolom be vízszintesen, ahány metszéspont keletkezett, azaz behálózom. Így az ismétlődő minta során, mindegyik rész egyforma nagyságú lesz.
A csiszoláshoz minimum 10800-as fordulatszámú, speciális, nagy teherbírású tengelyre van szükség. Egy minta elkészítéséhez különböző méretű, szélességű, profilú ipari gyémántkorogókat kell felszerelnem a tengelyre. A gyémánttengelyre felszerelt a minta elkészítéséhez alkalmas, megfelelő nagyságú, ék alakú vagy rádiuszos gyémánt korongra ráengedem a hűtéshez elengedhetetlen mennyiségű vizet. Majd az üveg vastagságának megfelelő mélyvágásokkal alakítom ki a megtervezett mintát. Minél több az átmetszett csiszolat, annál szebben fog csillogni az üveg savazás (fényezés) után. A csillogás fokozását a kifényezett árúnál, úgynevezett fényezés utáni mattolással emeljük ki és fejezzük be a csiszolást.
Gondos, figyelmes átnézés, átmosás a csiszolatok átkefélése, cseppmentes szárítása után, az árút lecímkézem, bedobozolom és raktárra helyezem eladásig, elszállításig.
A mintáról a jelölő hálót gondosan eltávolítom, lemosom a felrakodott üvegport, hogy a sav ne marja rá az üvegre és tisztán szállítom a savazást végző vállalkozóhoz. A fényezéshez savfürdőbe mártják az árút, amit szigorúan ellenőrzött speciális berendezésben végeznek el. Ez egy nagyon veszélyes eljárás, mert a fluor és kénsav megfelelő arányú elegyéből összeállított savfürdőben készítik el.
Ebben a teli medencében a savnak ellenálló osztott dobokban elhelyezett árút folyamatosan forgatják, hogy a forró sav el ne marja, szét ne roncsolja, el ne tüntesse az üveget.
Miután a csiszolatok elérték a megfelelő fényességet, meleg vizes medencékben többször átforgatják,
hogy hűtsék és leöblítsék az üveget és ne maradjon sav a felületén.
Miután a termék fényes a mattolás előtt szintén leöblítjük az árút.